Gameheads gir Youth of Color til å satse på karrierer innen spill

Lage videospill, få karriereveiledning, og bygge forbindelser som varer livet ut: disse ambisjonene er alle en realitet for studenter i Gameheads, en ideell organisasjon som tilbyr undervisning, ressurser og mentorskap til unge mennesker som lager neste generasjon videospill.

Til tross for fremskritt i å forbedre representasjonen i spillindustrien, er mange veier mot en karriere innen spill fortsatt utilgjengelige for fargede ungdommer og ungdom fra lavinntektsbakgrunn på grunn av mangel på midler eller forbindelser. Administrerende direktør Damon Packwood var med å grunnlegge Gameheads i hjembyen Oakland for å hjelpe til med å løse dette problemet.

Gameheads’ program kombinerer videospilldesign og utvikling, utdanning og karriererådgivning, bransjeeksponering og praktisk opplæring. I løpet av et år lærer studentene alle aspekter av videospillutvikling: koding, design, prosjektledelse og teamarbeid – ferdigheter som er uvurderlige ikke bare for å jobbe i videospillindustrien, men for en karriere innen en rekke felt. Etter å ha fullført programmet vil studentene ha et ferdig spill eller prototype som de kan inkludere i sin profesjonelle portefølje, og en mentor som kan veilede dem gjennom reisen i spillindustrien.

Og Gameheads’ metoder er en bevist suksess: mange Gameheads-studenter har mottatt betalte praksisplasser eller ansettelse ved velkjente videospillstudioer, og flere prosjekter laget av Gameheads – som stealth-plattformspillet Camino — vil være tilgjengelig for kjøp i 2023.

I fjor ga Xbox Publishing – teamet som jobber med uavhengige utviklingsstudioer for å gi ut førsteparts Xbox-spill – $100 000 til Gameheads for å hjelpe dem med å investere i ressurser for trans-, skeive og andre fargede studenter med minoritetskjønn. Med disse midlene utvider Gameheads tjenestene sine for å nå ut til et enda større antall unge kvinner, femmer og kjønnsutvidende ungdommer. Fordi fargede kvinner og fargede LGBTQIA+-personer er sterkt underrepresentert i spillindustrien, er Gameheads’ mål å sikre at unge mennesker fra disse årskullene vil få den støtten de trenger for å trives i karrieren i nær- og langsiktig fremtid .

Administrerende direktør Damon Packwood forklarte at som en del av Gameheads’ innsats for inkludering, vil teamet ansette en programleder på heltid som vil fokusere på dette nye initiativet og rekruttere en terapeut som spesialiserer seg på å bekrefte omsorg for trans- og skeive ungdommer med farge.

Marisa Diaz kunstbilde
Xbox Publishing ga Gameheads-artisten Marisa Diaz i oppdrag å lage et brevhode for sitt interne DIAGS-team – en gruppe som søker å forbedre (D)mangfold, (I)nklusjon, (A)tilgjengelighet, (G)lobal beredskap og (S)bærekraft for Xboxs partnerstudioer og spillindustrien.

Dette er bare en liten del av det dype, langvarige forholdet mellom Gameheads og Xbox: Xbox Publishing-teamet alene inkluderer for tiden en Gameheads-alun (narrativ designer Casey Ramos) og en mangeårig mentor og styremedlem (designdirektør Marcus Montgomery). De ser teamenes samarbeid som en perfekt passform på grunn av dens vektlegging av å styrke elevene til å oppnå ikke bare karrieremålene, men også deres kreative ambisjoner.

Gameheads In-line Asset
Gameheads-studenter på Double Fine’s Day of the Devs 2022.

Hvis du er interessert i å hjelpe Gameheads med å realisere sin visjon om en mer inkluderende spillindustri, besøk Gameheads Twitter og nettsted for info om studentspill som slippes snart! Xbox-spillere kan også hjelpe donere sine belønningspoeng til Gameheads.